Actie! - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mirjam Kelder - WaarBenJij.nu Actie! - Reisverslag uit Rumphi, Malawi van Mirjam Kelder - WaarBenJij.nu

Actie!

Door: Mirjam Kelder

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

20 Oktober 2012 | Malawi, Rumphi

Lieve allemaal,

Wat gaat de tijd toch snel. Ik zit hier inmiddels al vijf weken. Toch voelt het alsof ik hier al veel langer rondloop. Ik geniet van elke dag! Ik kan niet vaak genoeg zeggen hoe prachtig dit land is! We hebben ook besloten in de weekenden steeds op stap te gaan om Malawi te ontdekken.

We hebben inmiddels al wat meer van Malawi gezien. We zijn een dag naar de waterbron van Matunkha gelopen en hebben toen een tocht dwars door de rimboe gemaakt. Vol schrammen en blauwe plekken kwamen we thuis, maar wat een gave ervaring.

Vorig weekend zijn we naar Nkhata Bay gegaan (zoek maar op op Google, het is te mooi om met woorden te beschrijven!) aan Lake Malawi. Bij de eerste aanblik van de zee, klonk het heel blij: ‘ahhhhh de zeeee!!!’. We waren even vergeten dat Lake Malawi geen zee is, maar een meer. Het zag er alleen wel uit als een zee. Zo prachtig blauw! We liepen naar Big Blue Star, onze lodge, en kregen daar een kamer toe gewezen. Tenminste, we kregen een huisje. Het stond op palen op een paar meter van het water. We hadden een klein balkonnetje waar je onwijs mooi uitzicht op het meer had. Het leek wel een paradijsje. Na onze tassen te hebben neergegooid, zijn we direct het water in gegaan. Dat voelde zo heerlijk! Eindelijk water! Na een paar dagen geen water te hebben gehad op Matunkha (we hebben een watercrisis), voelde dit echt fantastisch. Het meer is niet heel koud, wat maakt dat je er lekker kunt zwemmen. Ook is het natuurlijk geen zout water zoals in een zee. Een slok water binnen krijgen is dus ook niet een grote ramp. We zwommen wat rond, snorkelden tussen de tropische vissen en genoten van een heerlijk biertje in de warme zon op de rotsen. Dit voelde als vakantie. En geloof me, dat hadden we best verdiend. Als je een paar weken in een land zit waar de cultuur zo anders is dan je gewend bent, ben je continu bezig je aan te passen. Onbewust ben je steeds bezig je in te leven en te bedenken hoe je het beste kunt reageren. Dat kost ongemerkt meer energie dan je in de gaten hebt. Ik kwam daar pas achter toen ik in Nkhata was. Ik voelde dat ik het echt even nodig had om alle verplichtingen los te laten en volledig de westerse, echte ik uit te hangen. Heerlijk.

De volgende dag hebben we een bootreis gemaakt met een paar locals. Ondanks zeeziekte was dat echt prachtig. We hebben weer flink gesnorkeld tussen alle tropische vissen met kleuren waarvan je niet eens wist dat ze bestonden. Bijzonder hoe mooi deze wereld eigenlijk is!

Het komende weekend gaan we naar Vwaza, een wildpark in de buurt van Matunkha. We hopen daar olifanten, impala’s, nijlpaarden, krokodillen etc. te spotten. ’s Nachts zullen we gaan kamperen tussen de wilde olifanten! Ik ben erg benieuwd en heb er ook heel veel zin in.

Het werk gaat ook erg goed. De actieplannen zijn op beide scholen geïntroduceerd. Op beide scholen zullen we gaan werken aan kennis van muziek (notenschrift, ritme en tempo) en aan de didactische kant: hoe leer je dit nu aan de kinderen? Op Pharasito zal ik daarnaast met de leerkrachten gaan werken aan het interessant maken van lessenseries. Het probleem is dat onderwerpen hier soms heel uitgebreid behandeld worden. Soms gaan er wel 20 lessen over een bepaald onderwerp. Dit maakt dat de leerlingen het snel zat worden en dat het niet meer interessant is. Mijn taak om er voor te zorgen dat de leerkrachten hier over na gaan denken en de lessen interessant gaan maken. Ik ga ze leren over de lessen heen te kijken naar het einddoel van al die lessen. Ze hoeven dan niet exact alle lessen te volgen zoals die in het boek staan. Ze kunnen zelf ook één en ander bedenken om de lessen interessant te maken terwijl ze de einddoelen in het oog houden. Interessant onderwerp. Ik ben erg benieuwd hoe ze dit gaan oppakken.

Op Lumemo zal ik, naast muziek, ook drama gaan geven. De leerkrachten gaven aan het moeilijk vinden om zelf expressief te zijn en daardoor ook om het aan de kinderen te leren. Daarom ga ik de leerkrachten helpen met expressie, emoties en mirroring activities. Vervolgens ga ik ze leren hoe ze dit ook aan de kinderen kunnen gaan leren. Ik denk dat het een grote uitdaging is omdat Malawi wel een land van extremen is: als je verdrietig bent, krijs je de longen uit je lijf. Ben je blij, dan dans en spring je in het rond. Ik ben benieuwd.
Er is hier dus nog genoeg te doen! Ik verveel me voorlopig zeker nog niet en daar ben ik blij om. Ik was van tevoren best een beetje bang hoe ik zou gaan reageren op zo’n andere cultuur. Zeker voor zo’n lange tijd. Maar het valt me erg mee hoe ik er op reageer. Ik pas me gemakkelijk aan en geniet er echt van! Ik dank God dan ook echt dat Hij dit op mijn pad heeft gebracht en me de moed heeft gegeven om te gaan. Dit is een ervaring die ik nooit had willen missen.

Tot slot nog dit: ik wil iedereen echt bedanken voor het meeleven! De telefoontjes, smsjes (ik heb trouwens een Malawiaans nummer nu maar ik lees alle Nederlandse smsjes zeker!), de berichtjes op mijn blog, de mailtjes en de giften. Het doet mij zo goed om te merken dat mensen echt achter je staan en je werk waarderen. Heel erg bedankt daarvoor! We gaan trouwens binnenkort een lijst opstellen met alle benodigdheden die de twee scholen waar wij werken nodig hebben. Daarna kunnen we deze spullen gaan halen. De overige donaties zullen gebruikt gaan worden voor de benodigdheden op andere scholen hier in de buurt. Je kunt dan denken aan schriften, pennen, potloden, krijtjes, papier, gummen, linialen, schoolboeken etc. Jullie horen er meer van!

Voor een filmpje met foto's van ons werk hier: https://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=USaP51o-3FA

Veel liefs,
Mirjam

  • 20 Oktober 2012 - 11:53

    Rik En Marian Koops:

    Hoi Mirjam,

    Leuk om te lezen over jouw ervaringen in Malawi.
    Fijn dat het zo goed met je gaat, ook v.w.b. het werk, en dat je er ook van geniet.
    Het lijkt me idd een hele bijzondere ervaring.
    We wensen je nog een hele goede tijd toe, en Gods zegen bij alles wat je doet!

    groetjes van
    Rik en Marian Koops
    Bunschoten.

  • 20 Oktober 2012 - 12:48

    Tineke:

    Mirjam, wat zijn jullie gave en relevante dingen aan het doen! Echt stoer dat je gewoon aan de slag bent met het verbeteren van de lessen in zo'n andere taal en cultuur en met zoveel minder mogelijkheden. Neem mijn petje voor je af! En geniet ook maar lekker van de luxe in het weekend, dat heb je soms gewoon nodig (we blijven westers he ;)

    Veel liefs,
    Gert en Tineke

  • 20 Oktober 2012 - 13:41

    Izanne Matthijs Tygo:

    Wat fijn te lezen dat het zo goed gaat. Land met uitersten zo te lezen. Geniet van je leven nu daar en de energie die het opleverd. Wist niet dat de sms werkt. Ga daar gebruik van maken. Kus

  • 20 Oktober 2012 - 13:41

    Izanne Matthijs Tygo:

    Wat fijn te lezen dat het zo goed gaat. Land met uitersten zo te lezen. Geniet van je leven nu daar en de energie die het opleverd. Wist niet dat de sms werkt. Ga daar gebruik van maken. Kus

  • 20 Oktober 2012 - 14:09

    Opa En Oma Van De Linde:

    Super Mirjam! We hebben genoten van je reisverslag en zijn heel blij dat je het zo goed naar je zin hebt. We hebben ook je filmpje bekeken. Door je verslagen en het filmpje krijgen we een beetje beeld van hoe het er daar uitziet. We wensen je verder een hele mooie tijd daar en geniet er maar van!

    Veel liefs,
    Opa en Oma

  • 20 Oktober 2012 - 15:39

    Susanne Hartog:

    Hoi Mirjam,

    wat superleuk om je avonturen te volgen, heb er echt bewondering voor! zo gaaf om dit op je pad te krijgen. heel veel succes toegewenst de komende tijd en we houden je in de gaten.

    lieve groet,
    Susanne (en Peter klaas) Hartog

  • 20 Oktober 2012 - 16:16

    Hilly:

    Hoi Mirjam,

    Leuk om je reisverslag te horen, en we zijn blij dat het werk dat je daar doet zo goed gaat.
    We wensen je veel succes en nog een mooie tijd daar.

    groeten Theo en Hilly Kok

  • 20 Oktober 2012 - 21:10

    Els Koelewijn:

    Hallo Mirjam,
    Wat goed, met het werk wat je daar doet. Ook mooi dat je geniet van de natuur, en dat is erg mooi daar in Afrika. Wij zijn vorig jaar in Z-Afrika geweest in het Krugerpark, en hebben de Big 5 gespot!! Jij zal dat ook meemaken!! Gods zegen!!!

  • 20 Oktober 2012 - 22:25

    Jaap & Evelien Van Dijk:

    Hoi Mirjam,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en zo veel moois ziet! Veel succes verder op de scholen daar, leuk voor al die kindjes, zo'n leuke juf en meester te krijgen, zo maken zij ook weer eens wat positiefs mee in hun leven! groetjes vanuit Bunschoten!

  • 20 Oktober 2012 - 22:25

    Jaap & Evelien Van Dijk:

    Hoi Mirjam,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en zo veel moois ziet! Veel succes verder op de scholen daar, leuk voor al die kindjes, zo'n leuke juf en meester te krijgen, zo maken zij ook weer eens wat positiefs mee in hun leven! groetjes vanuit Bunschoten!

  • 20 Oktober 2012 - 22:25

    Jaap & Evelien Van Dijk:

    Hoi Mirjam,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en zo veel moois ziet! Veel succes verder op de scholen daar, leuk voor al die kindjes, zo'n leuke juf en meester te krijgen, zo maken zij ook weer eens wat positiefs mee in hun leven! groetjes vanuit Bunschoten!

  • 20 Oktober 2012 - 22:25

    Jaap & Evelien Van Dijk:

    Hoi Mirjam,
    Wat fijn dat je het zo naar je zin hebt en zo veel moois ziet! Veel succes verder op de scholen daar, leuk voor al die kindjes, zo'n leuke juf en meester te krijgen, zo maken zij ook weer eens wat positiefs mee in hun leven! groetjes vanuit Bunschoten!

  • 21 Oktober 2012 - 23:18

    Bertina Mol:

    Lieve Mirjam,

    Alweer een mooi verslag van jou!;) Ik geniet er van als ik het allemaal lees, wat jij daar doormaakt, dat is echt mooi en knap!

    Suc6 lieverd met alles wat je doet!!

    Liefs XXXX

  • 22 Oktober 2012 - 20:13

    Janny Bos:

    Hoi Mirjam,

    Interessant om je verhalen te lezen. Je schrijft erg leuk.
    Geniet zoveel je kan.

    Groetjes, Wout en Janny.

  • 24 Oktober 2012 - 10:42

    Marja Den Uyl:

    Lieve Mirjam,

    Wat gaaf om jou zo te kunnen volgen! Erg dapper, maar vooral ook mooi wat je allemaal doet, beleeft en meemaakt!Wat is het op "de Wegwijzer" dan maar "gewoontjes"....
    Ik wens je nog een goede tijd toe en bovenal de zegen van onze Hemelse Vader!
    Liefs,
    Marja

  • 24 Oktober 2012 - 15:31

    Peter&Rianne:

    Heey Mirjam,

    Wat leuk om je verhalen te lezen. We zijn wel een beetje jaloers op jullie nu jullie tussen de tropische vissen hebben gesnorkeld. Lekker hoor.. Goed dat er ook tijd is voor ontspanning!
    Maar erg spannend hoe de leraren gaan reageren op je adviezen.. best wel spannend!
    Succes met alles wat je moet doen en weet dat God voor je zorgt!

    Groetjes Peter & Rianne

  • 25 Oktober 2012 - 20:09

    Oma Kelder:

    Geweldig wat maak jij toch ook leuke dingen mee.Fijn voor je Mirjam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Vanaf 13 september 2012 hoop ik voor drie maanden in Malawi vrijwilligerswerk te gaan doen!

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 602
Totaal aantal bezoekers 18990

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 12 December 2012

Matunkha, Malawi

Landen bezocht: