Welkom! - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van Mirjam Kelder - WaarBenJij.nu Welkom! - Reisverslag uit Bunschoten-Spakenburg, Nederland van Mirjam Kelder - WaarBenJij.nu

Welkom!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

13 Augustus 2012 | Nederland, Bunschoten-Spakenburg

Hoi allemaal!

Leuk dat jullie op mijn reisblog zijn. Op donderdag 13 september 2012 hoop ik samen met een aantal anderen naar Malawi te vertrekken. Daar ga ik op Matunkha werken, een centrum waar samen met de lokale bevolking gewerkt wordt aan de opbouw van het gebied. Zo wordt er vanuit het centrum zorg gerealiseerd (weeszorg, ouderenzorg, HIV-preventie, patiëntenzorg en dergelijke), zijn er agrarische programma's om de bevolking te helpen zelf te voorzien in hun eerste levensbehoeften en is er op het centrum ook een basisschooltje. Nu is het basisschooltje al redelijk voorzien. De basismaterialen zijn redelijk aanwezig en het onderwijs is relatief goed. Ik ga me voornamelijk bezig houden met de scholen in de buurt van het centrum. Vanuit het centrum worden we 'uitgezonden' om ons steentje bij te dragen. Nu is het lastig te zeggen of dit werkelijk drie maanden lang mijn taak gaat worden. In Malawi kan het de ene dag zus zijn en de andere dag zo. Ik ga er maar vanuit dat dit mijn hoofdtaak gaat worden, maar dat het best kan zijn dat we tussendoor nog heel andere dingen gaan doen.

Hier in Nederland ben ik vooral nog lekker vakantie aan het vieren. Na het ontzettend pittige jaar, afstuderen en alle energie die ik daarin heb gestoken, is het fijn om eindelijk even lekker niks te doen. Maar toch ben ik ook bezig met voorbereidingen. Over 4,5 week vliegen we namelijk al!

Het begon allemaal met een gesprek met Arjan, als ik het mij goed herinner ergens in april. Arjan is een vriend die ik uit de kerk ken. Hij is ook net afgestudeerd aan de PABO in Ede. We hadden het erover wat we van plan waren na de PABO te gaan doen. Ik vertelde dat ik eigenlijk wel graag naar het buitenland zou willen. Dat leek hem ook wel een goed idee en zo is het balletje gaan rollen. Er is toch heel weinig werkgelegenheid nu en dit is DE tijd om te gaan. Ik zit nog niet aan een baan vast en heb ook nog geen gezin. Dit is mijn kans.

Via Tineke, mijn nicht, kwamen we bij Matunkha terecht. Zij is er een tijd geleden geweest en toen ze hoorde dat ik naar het buitenland wilde, vertelde ze over Matunkha. Na navraag te hebben gedaan en ook nog een ander project te hebben bestudeerd in Zuid-Afrika, heb ik besloten dat ik naar Malawi wil. Het project lijkt me gaaf. Ze hebben op het centrum van alles te doen dus ik weet zeker dat ze mijn handen goed kunnen gebruiken. Arjan besloot hetzelfde. Via Hilde, de contactpersoon van Matunkha, kwamen we in contact met twee andere meiden, Myrthe en Wieke. Zij hadden allebei ook individueel aangegeven geïnteresseerd te zijn in Matunkha. We besloten om elkaar te ontmoeten om te kijken of het zou klikken en we misschien met z'n vieren op reis kunnen gaan. Dat was het geval! Op 13 september vliegen Arjan en ik richting het zuiden en twee weken later komen Wieke en Myrthe. Hieronder het reisschema:

(heenreis)
Vertrek: Donderdag 13/9 21:00
Amsterdam -> Nairobi
Aankomst: Vrijdag 14/9 6:25

Vertrek: Vrijdag 14/9 8:25
Nairobi -> Lilongwe
Aankomst: Vrijdag 14/9 9:35

(terugreis)
Vertrek: Dinsdag 11/12 23:55
Lilongwe -> Nairobi
Aankomst: Woensdag 12/12 5:45

Vertrek: Woensdag 12/12 8:20
Nairobi -> Amsterdam
Aankomst: Woensdag 12/12 15:20

Na het boeken van het ticket moest ik afspraken gaan maken voor de inentingen. De eerste keer dat ik bij het bureau kwam, werd me al gauw duidelijk dat je er niet zo met een paar prikjes vanaf komt. Hier een opsomming:

- 1e afspraak, 3 prikken: DTP, gele koorts, Hepatitis A B
- 2e afspraak, 2 prikken: Hepatitis A B, Rabiës (hondsdolheid)
- 3e afspraak, 2 prikken: Buiktyfus, Rabiës
- 4e afspraak, 1 prik: : Rabiës

Dan heb ik ook nog Malariatabletten gekregen die ik iedere dag moet slikken. Tot slot moest ik nog naar de GGD in Utrecht voor een Mantoux-test. Dit is een test om te kijken of je Tuberculose hebt. Hierbij wordt in de linkerarm een kleine hoeveelheid vloeistof met tuberculose-eiwitten gespoten. De test wordt drie tot vijf dagen later afgelezen. Als je geen TBC blijkt te hebben, kun je veilig op reis gaan. Drie maanden nadat je terug komt uit het buitenland krijg je weer zo'n test om te kijken of je geen TBC hebt opgelopen.

Kortom: je komt niet zomaar veilig in Malawi. Daar is heel wat voor nodig!

Het is een gek idee dat ik straks in Afrika zit. Ik ben langzaam aan het beseffen dat ik straks niet zomaar even naar de winkel kan lopen want die zijn er namelijk nauwelijks. Ik kan niet zomaar een gesprek aanknopen met iedereen want ik spreek de streektaal niet. Ik kan niet in mijn eentje 's avonds de straat op want dat is gevaarlijk als meisje zijnde. Niet met een zak chips op de bank achter de televisie.
Maar naast al die dingen die ik straks even niet kan doen, besef ik ook dat deze ervaring mij dingen gaat brengen die ik hier in Nederland niet kan krijgen. Een zak chips kan ik kopen, maar ervaringen zijn onbetaalbaar.

Door middel van deze blog hoop ik jullie op de hoogte te houden van al mijn belevenissen in het verre zuiden. Ik vind het leuk als jullie straks ook mij een beetje op de hoogte houden van alle dingen die hier in Nederland gebeuren ;)

Liefs, Mirjam

Ps. Weet je niet helemaal waar Malawi ligt? Wees niet getreurd! Je bent zeker niet de enige! Op deze site kun je mijn reisschema op Google zien!

https://maps.google.nl/maps?saddr=Schiphol&daddr=Nairobi,+Kenia+to:Lilongwe,+Malawi+to:Matunkha+Centre,+Rumphi,+Northern,+Malawi&hl=nl&sll=19

  • 13 Augustus 2012 - 16:18

    Myrthe:

    Leuk Mirjam! En wat een klik! ;)

  • 13 Augustus 2012 - 16:30

    Suzanne Oppeneer:

    Gaaf zeg!!! Succes met de voorbereidingen en nog lekker even genieten hier! XX

  • 14 Augustus 2012 - 13:35

    Esther Pleijsier:

    Hey Mirjam!

    Wat ontzettend gaaf dat je dit gaat doen! Ik ben in 2008 in Malawi geweest (Kavipini) en geloof me: je gaat het nooit meer vergeten! Ik hoop dat je er een geweldige tijd zult meemaken waarin je veel kunt betekenen voor de mensen daar maar ook onwijs zult genieten!

    Groetjes, Esther

  • 18 Augustus 2012 - 11:55

    Opa En Oma Van De Linde:


    Lieve Mirjam,

    Fijn dat je er zo naar uitziet om straks naar Malawi te gaan en daar drie maanden te gaan werken en ervaringen op te doen. Het zal zeker een onvergetelijke tijd voor je gaan worden. We leven dan ook heel erg met je mee en willen graag deelgenoot zijn van je reiservaringen. Wij wensen je een mooie tijd daar en dat de Here je beschermt en ook weer veilig in goede gezondheid thuisbrengt.

    Veel liefs,
    Opa en Oma

  • 09 September 2012 - 11:33

    Janny Bos:

    Hoi Mirjam,

    Ik heb net via het kerkblad je site opgezocht en gelijk in mijn favorieten gezet. Want ik ga je zeker volgen. Wat een mooie uitdaging om daar te gaan werken. We wensen je heel veel succes toe en hopen voor je dat je Nederland niet te erg gaat missen. Maar 1 ding is zeker: je gaat niet alleen, de Here is altijd bij je. Vertrouw je maar toe aan Zijn zorg. Voor jou en Arjan: veel zegen op jullie werk daar.

    Hartelijke groeten,
    Wout en Janny Bos

  • 10 September 2012 - 20:44

    Eva :

    heej mirjam, het is al bijna zover! Succes met de laatste inpakstress en vergeet vooral niet te genieten van dit ongelofelijke avontuur. groetjes eva

  • 13 September 2012 - 09:44

    Janny Bos:

    Nog even op de valreep: een hele goede reis toegewenst en een behouden aankomst. Pas goed op jezelf.

  • 13 September 2012 - 10:00

    Peter & Rianne:

    Heey Mirjam. We hopen dat je dit nog leest. We wensen jou (en Arjan) een hele goede reis toe! We blijven je natuurlijk volgen en bidden dat de Here je kracht geeft om voor onze naasten wat te kunnen betekenen. Take care..

  • 13 September 2012 - 10:44

    Rik En Marian Koops:

    Beste Mirjam,

    Ontzettend leuk dat je dit gaat doen! Je hebt groot gelijk dat je deze kans aangrijpt. We willen jou (en Arjan) een hele goede en veilige reis toewensen en veel sterkte, maar ook veel plezier bij je werk daar!
    We zijn benieuwd naar je ervaringen.

    met een hartelijke groet,
    Rik en Marian Koops-Kerpel.

  • 13 September 2012 - 13:00

    Mark Koelewijn:

    Succes (beide) en heel veel plezier gewenst!!!

  • 13 September 2012 - 14:16

    Willy Kok:

    Hey Mirjam ,
    we wensen jullie een goede reis en ede koken fijne en een gezegende tijd toe het ga jullie goed liefs
    de kokken

  • 13 September 2012 - 16:11

    Jaap & Evelien Van Dijk:

    Goede reis gewenst en succes daar in het verre Malawi!
    Hartelijke groeten,
    Jaap & Evelien van Dijk (en kinderen)

  • 13 September 2012 - 17:40

    Hillykok:

    Hallo Mirjam,

    We wensen je een goede reis toe, en veel succes en plezier in Malawi.

    Groeten Theo en Hilly Kok

  • 13 September 2012 - 19:32

    Jan En Els:

    Hoi Mirjam,

    Een hele goede reis naar Malawi,hoop dat je iets kan betekenen voor die mensen.
    Gods zegen!!

  • 13 September 2012 - 22:52

    Dirk Van Diermen:

    Goeie reis beiden wat een uitdaging ga je zeker volgen groetjes Dirk en Loes

  • 14 Oktober 2012 - 14:44

    Rita Nicolai:

    De eerste weken heb je al achter de rug. Veel indrukken en nieuwe ervaringen.
    Alles is nieuw, alles is anders dan thuis.
    Ook het les geven is totaal anders, al blijven kinderen,kinderen
    Bijzonder, dat onze Vader overal dezelfde is, in Buschoten en in Malawi!!
    Leuk om je verhalen te lezen.
    Heel veel sterkte bij alles en geniet van deze tijd.
    Rita Nicolai

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nederland, Bunschoten-Spakenburg

Mirjam

Vanaf 13 september 2012 hoop ik voor drie maanden in Malawi vrijwilligerswerk te gaan doen!

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 1200
Totaal aantal bezoekers 19014

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 12 December 2012

Matunkha, Malawi

Landen bezocht: