Eerste bericht uit Malawi! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Mirjam Kelder - WaarBenJij.nu Eerste bericht uit Malawi! - Reisverslag uit Mzuzu, Malawi van Mirjam Kelder - WaarBenJij.nu

Eerste bericht uit Malawi!

Blijf op de hoogte en volg Mirjam

26 September 2012 | Malawi, Mzuzu

Lieve allemaal,

Daar zit ik dan! In Malawi! Na dik een week geen internet te hebben gehad, kan ik nu eindelijk een berichtje plaatsen. Sorry dat het zo lang duurde!

Inmiddels zitten we op Matunkha. We zijn sinds maandag echt begonnen op een van de twee scholen waar we gaan werken. De Pharasito-school is een school met ongeveer 350 kinderen. Toen ik er maandag voor het eerst kwam, schrok ik best wel. Standard 1, de kleuters zeg maar, zaten met zo’n 65 kinderen in een leeg lokaal. Geen spullen, geen tafels, alleen een krijtbordje. Best pittig. Toch hebben de docenten het op papier best goed voor elkaar. Ze schrijven voor iedere les de doelen en de stappen op. In Nederland gaat dit allemaal op de computer, hier schrijft men het gewoon in een schriftje. Ook is er door de overheid heel duidelijk gesteld wat er in welke periode geleerd moet worden. Best goed geregeld, zou je zeggen. Op papier is het heel wat. Toch is het enorm lastig om uit te voeren. Ze hebben hier maar weinig materialen. Daardoor is het voornamelijk veel mondeling onderwijs en vinden leerkrachten het lastig om lessen echt interessant te maken. Ze hebben genoeg ideeën maar vinden het lastig om uit te voeren. Daarom gaan Arjan en ik proberen hier een steentje aan bij te dragen. Arjan gaat zich voornamelijk richten op rekenen, ik op expressive arts (en dan voornamelijk muziek/drama). We hebben de afgelopen dagen vooral geobserveerd hoe er hier les wordt gegeven. Maandag ga ik mijn eerste lessen hier geven in standard 6 en 7. Zo kunnen de leerkrachten zien hoe wij het in Nederland doen. Aan de hand daarvan zullen we in gesprek gaan om te kijken wat de leerkrachten precies willen leren en hoe wij ze daarbij kunnen gaan helpen. Kortom: maandag zal het plan waarschijnlijk nog concreter worden.

Verder is Malawi echt een prachtig land. Het is echt zoals je Afrika voorstelt: veel droogte, heuvels en erg warm. De komende weken zal het hier alleen nog maar warmer worden dus ik ben nu al erg blij met het ventilatortje op mijn kamer! Er zijn hier ook enorm veel insecten! En niet lieve kleine torretjes zoals in Nederland. Nee, ze zijn enorm. En laat ik nu net een grote dierenvriend zijn. Gillend roep ik Arjan steeds als de huismuis weer is verschenen. Ik ben niet echt een held geloof ik ;)

Een paar andere feiten van Malawi op een rij:
1. Het is al om 10 uur warm. Dat duurt tot een uur of 4. Ook is het al heel snel donker. Om half 6 begint het te schemeren en om 6 uur is het donker. Daarom begint de dag hier ook al vaak om 6 uur en lig je om 9 uur al in bed. Een heel ander ritme dus!
2. Je kunt hier prachtig sterren kijken. Je ziet er zoveel meer dan in Nederland. De Melkweg is ook goed zichtbaar. Als de maan er is, geeft het daadwerkelijk licht.
3. De stroom valt hier minstens twee keer per dag uit. Helemaal fijn als het ’s avonds gebeurt als je naar bed toe wilt gaan. Ook internet is verschrikkelijk. Ik heb een keer anderhalf uur op internet gezeten en in die tijd heb ik wel helemaal mijn mail kunnen openen. That’s it. Ik zeg er bij: ALS we al internet hebben. We hebben dus hiervoor al dik een week helemaal geen internet gehad. Toch wel een beetje vervelend omdat ik wel mijn blog een beetje bij wil houden.
4. Ik wen snel aan alles hier maar aan één ding wen ik nooit: beesten. De muis is weer gespot, net zoals de vele kakkerlakken. De eerste kikker heb ik eigenhandig buiten gezet. Wat een heldendaad, he?
5. De mensen zijn hier ongelofelijk vriendelijk. Er wordt altijd gegroet, ook al ken je elkaar niet. Als je dan ook nog vraagt hoe het met de ander gaat, word je erg gewaardeerd. Kun je het als ‘asungu’ (blanke) ook nog in het Chitumbuka (de stamtaal), dan word je op handen gedragen.
6. Naar huis bellen doet me goed. Ik heb nog geen heimwee maar kan soms best wel even een oppepper gebruiken. Even de stemmen horen van je ouders, broertje en zusje maken me dan echt gelukkig.
7. We hebben een echte mangoboom in de tuin. Ik hoop dat we de vruchten nog kunnen eten voordat we weg gaan, want de mango’s beginnen nu een beetje te groeien.

Verder ben ik vooral heel blij dat ik hier ben. Er is hier zoveel te doen en te ontwikkelen! Ik weet dat ik niet te veel moet verwachten, maar ik zou blij zijn als we in drie maanden toch wel iets kunnen betekenen voor het onderwijs op de twee
scholen. Je merkt dat de leerkrachten vooral heel blij zijn dat je er bent. Ze zien het echt als een zegen van God. Steeds wordt er benadrukt dat ze God danken voor je aanwezigheid. Toch wel heel bijzonder.

Vandaag zijn we een dagje vrij wat maakt dat we even rustig onze lessen kunnen gaan voorbereiden en een beetje bij kunnen komen. Al die nieuwe indrukken vind ik soms best vermoeiend. Ook ben ik vorige week ziek geweest waardoor ik me nog niet helemaal fit voel. Even rustig aan doen is dus wel lekker, zeker in deze hitte.

Het spijt me trouwens als ik niet op al jullie berichtjes reageer. Ik vind ze wel ontzettend leuk en geniet er enorm van! Ik zal proberen een beetje te reageren, maar dat is dus wel een beetje lastig met het internet hier ;) Ik ben al een paar uur bezig met deze blog uploaden!

Nou, volgens mij zijn jullie weer een beetje op de hoogte! Ik denk veel aan Nederland, maar ik ben voel me gezegend dat ik hier mag zijn. Malawi zit nu al in mijn hart!

Veel liefs,
Mirjam

  • 26 September 2012 - 12:56

    Anieke:

    Super leuk om dit te lezen lieve zus! :) Geniet ervan! Dikke kus van je zusje :)

  • 26 September 2012 - 13:11

    Rene Klarenbeek:

    hey mirjam.
    leuk verslag heb je gemaakt, en nu maar hopen dat het internet blijft doen, en wat die beesten betreft, die zijn banger voor jou als jij voor hun, en zolang ze niet naast je komen zitten, en vragen als je wat uitleggen wil, dan heb je niets te vrezen.
    hou je taai.
    gr rene klarenbeek

  • 26 September 2012 - 13:13

    Heleen Kelder:

    Ha die Mirjam,
    Wat leuk om te lezen!
    Wat fijn dat je daar je steentje kunt bijdragen en dat je Malawi al in je hart hebt gesloten!
    Wat 1 ding betreft lijk je op mij, een afkeer van die enge beesten, maar het zijn ook schepseltjes van God :)

    He heel veel sterkte en werkplezier!

    Liefs van Heleen

  • 26 September 2012 - 13:26

    Wim De Graaf:

    Mooi te horen dat het met jullie goed gaat,en hoe jullie mogen genieten van deze verblijf in Malawi.
    Heel veel sterkte met de voor bereiding van de lessen en Gods zegen toe gewenst.

  • 26 September 2012 - 13:27

    Marcel, Eva En Kids:

    heej mirjam! Wat leuk om zo mee te lezen. Wat een ander leven daar. Fijn dat je echt het gevoel hebt dat je wat kunt betekenen voor die mensen. S6 met je muziek/drama daar, leerkracht zijn zonder materialen is soms een nog grotere uitdaging!
    Gods zegen toegewenst daar. We horen/lezen graag weer een volgend stukje met je mee.

    groetjes, eva marcel marith en amber

  • 26 September 2012 - 13:56

    Hilly Kok:

    Hallo Mirjam,

    Leuk om je verslag te lezen, en te horen dat het goed met je gaat.
    Volgende week sterkte met het lesgeven, en mooi dat je zoveel voor die mensen kunt betekenen.

    Groetjes je buren.

  • 26 September 2012 - 14:13

    Janny Bos:

    Hoi Mirjam,
    Wat leuk om je blog te lezen, je schrijft echt heel gezellig. Op Arjan's blog hebben we jullie reisverslag al gelezen, dus we wisten al het een en ander. Zo fijn dat jullie het ook echt naar je zin hebben. Je klinkt heel enthousiast. Hopelijk mogen jullie veel betekenen voor de mensen daar in zulke primitieve omstandigheden. Af en toe een oppeppertje en je kunt er weer tegen :-)
    Hartelijke groeten van Wout en Janny Bos.



  • 26 September 2012 - 15:43

    Grietje Tinge:

    Wat leuk om je.blog te lezen. Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd en geniet van alles. Gr. Grietje

  • 26 September 2012 - 15:43

    Grietje Tinge:

    Wat leuk om je.blog te lezen. Ik wens jullie veel sterkte de komende tijd en geniet van alles. Gr. Grietje

  • 26 September 2012 - 15:47

    Karin Koelewijn:

    Lieve Mirjam,
    Wat doet het ons goed wat van jullie te mogen horen, zo uit het verweggiestan.....
    Tjonge, wat waardeer je dan allemaal wat je eigenlijk zelf hebt he...zo'n cultuur schock! (voor ons soms zo vanzelfsprekend)
    Ik bewonder je werk en het is geweldig dat jullie samen met de kinderen en alle mensen daar dit mooie werk tot uitvoer mogen brengen. Grote groepen als ik het zo hoor. Qua weer mis je niks hoor, we hebben de eerste najaarsstorm al weer gehad met veel regenbuien. Echt Hollands weer dus!!
    We denken aan jullie, en hopen dat er veel bereikt kan worden in de komende drie maanden.
    Het ga jullie goed.

    Lieve groeten van ons
    Tijmen, Karin, Henk-Maarten, David en Jonathan.

  • 26 September 2012 - 16:04

    Reinie De Graaf.:

    Hoi Mirjam, een berichtje uit de Maatjessteeg!! Leuk om jullie zo te volgen, heel veel succes toegewenst. En sterkte met alles wat er op je afkomt. Hartelijke groet van ons, arie en reinie.

  • 26 September 2012 - 16:32

    Els Heinen:

    Hallo Mirjam

    Wat fijn om te lezen dat het allemaal goed gaat en leuk om je zo te volgen.
    Sterkte met alles waar je voor inzet en ook met de beesten die daar rondlopen en kruipen.

    Groeten van Arjan en Els, Dirk, Margriet en Wouter.

  • 26 September 2012 - 18:41

    Jan Kelder:

    Hoi Mirjam,

    Fijn te horen dat het goed gaat met jou. Erg leuk om te lezen wat je allemaal meemaakt.

    Veel liefs van oom Jan en tante Janny

  • 26 September 2012 - 19:04

    Petrisca:

    Hee mir

    wat een verhaal joh! Balen dat je ziek bent geweest! Hopen dat je, je snel weet beter voelt!
    Erg leuk om zn blog van jou te lezen! Leuk om te horen dat ze je accepteren!
    Ik hoop dat je veel kan bereiken daar! Succes iig! Ik ga je.blog in de gaten houden! ;)

    Liefs petrisca

  • 26 September 2012 - 19:54

    Gert & Tineke:

    Dag Mirjam, leuk om je verhaal te lezen, al die enge beesten maar snel vergeten en ik kan me voorstellen dat lesgeven zo zonder materialen best pittig is. Respect! Veel plezier nog!

  • 26 September 2012 - 19:57

    Nicolien Medendorp:

    Hey Mirr!

    Wow het klinkt echt super tof allemaal! En ik moest erg lachen om je huismuis, hahah. Wat een held ben je ook ;). En ik hou van je schrijfstijl, als of ik een kaart XL te lezen krijg uit Malawi, fantastisch! Ik zie nu al uit naar je volgende blog! Lief, succes met alle spannende dingen daar, geniet er van!

    xxxx

  • 26 September 2012 - 22:24

    Tineke:

    Krijg heimwee als ik jouw verhaal lees, Mirjam! Wat een herkenning. En supergaaf dat jullie op scholen in de community aan de slag gaan, jullie kunnen écht iets betekenen! Geniet ervan en doe idd maar rustig aan (weet nog dat ik daar erg aan moest wennen, wat een hitte!).

    Veel liefs en groetjes,
    Tineke

    PS: hihi, ik zie dat Gert ook al een berichtje gepost heeft, zie dit maar als een aanvulling ;)

  • 27 September 2012 - 00:40

    Bertina:

    Lieve Mirjam,

    Wat super leuk om wat van jou/jullie te horen!! Ik heb veel bewondering voor het werk wat jullie daar verrichten!
    En ja die huismuis, ik vind dat wel een giller haha;)

    Heel veel liefs en ik zou jullie in mijn gebeden meenemen:)

    Kuss XXx

  • 27 September 2012 - 01:06

    Elda:

    Hoi Mirjam,

    Fijn dat je nu ook wat hebt kunnen vertellen over het werk daar. Ben zo benieuwd hoe jullie het doen.
    Goed om te horen dat jullie toch wel aan de slag kunnen.
    Maar als ik het zo lees is 3 maanden veeeeel te kort om te helpen. Nou ja, alle kleine beetjes helpen natuurlijk.
    Kun je de muis geen kunstjes leren? Expressie/drama genoeg bij de juf! haha
    Hou je haaks he? groetjes aan Arjan.

    Dikke knuffel,



  • 27 September 2012 - 09:33

    Opa En Oma Van De Linde:

    Lieve Mirjam,

    Fijn om weer wat van je te horen. Wat een andere wereld zèg. Heel veel sterkte met alles! Vooral ook met al die beestjes. Doorzetten, het went vast wel!

    Veel liefs,
    Opa en Oma

  • 27 September 2012 - 11:25

    Alice:

    Hallo Mirjam,

    Wat leuk om jullie zo te volgen dat is even wat anders als Nederland maar dat ga je ook wel wennen. Veel succes met al die ongenodigde huisdieren ze zijn wel gratis grapje en veel succes met het onderwijs.

    Groetjes van Wim, Alice en Hilbertine

  • 27 September 2012 - 16:51

    Oma Kelder:

    lieve Mirjam,

    Fijn om dat berichtje van jou te lezen. Geen wonder dat je al die beestjes niet leuk vind.
    Maar er is heel wat werk te doen.Ik wens je daarvoor heel veel stekte. En de zegen van
    de Heere Veel liefs van Oma

  • 28 September 2012 - 07:35

    Lammy:

    fijn om te lezen hoe het jullie gaat, wat zijn ze daar dankbaar dat jullie er zijn, ik hoop ook dat je er veel voor ze mag betekenen, en je er iets op kan bouwen. ik heb veel respect voor jullie om je daar in te zetten.
    heel veel sterkte met alles.

  • 30 September 2012 - 13:55

    Arnold En Sandra:

    He Mirjam, goed om te horen dat je goed ben 'geland' in Malawi. Zo te lezen kun je er goed werk doen de komende tijd. We zullen een uitgebreider berichtje via de mail sturen.
    groetjes en liefs van Arnold,Sandra, christan, Eva, Merel

  • 13 Oktober 2012 - 16:40

    Henri En Thea Blokhuis:

    Hey Mirjam,

    Wat een geweldige mooi taak om daar te mogen en kunnen werken.
    We hebben jou 1e verslag gelezen.

    Heel veel sterkte en GODS onmisbare kracht toegewenst.

    Groetjes Henri en Thea

  • 26 Oktober 2012 - 13:20

    Harry Van Twillert:

    Hee Mirjam!

    Als ik alles zo lees vind jij je draai wel daar! Alleen die beestenverhalen, brrrr. Dat zou voor mij écht dé reden zijn om er nooit naar toe te gaan. Maar ik denk dat al het andere bijzonder interresant is geloof ik best!!! Veel plezier daar en geniet er van, en onder de sterrenhemel weet je zeker dat je nooit alleen bent...

    Groetjes Harry

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Mirjam

Vanaf 13 september 2012 hoop ik voor drie maanden in Malawi vrijwilligerswerk te gaan doen!

Actief sinds 25 Juli 2012
Verslag gelezen: 825
Totaal aantal bezoekers 19013

Voorgaande reizen:

13 September 2012 - 12 December 2012

Matunkha, Malawi

Landen bezocht: